Teknologien

Den teknologisk utviklingen går fort. Digitalisering vil innebærer bedre kvalitet, nye muligheter for innhold og økt lagringskapasitet.

Tiden for de store 35 mm filmrullene på 20-30 kilo er snart over!

 

Digital projektor

Digital kino innebærer at man viser filmen fra en digital kilde i stedet for mekanisk fra en filmrull. Ved hjelp av ny teknologi kan elektroniske filmprojektorer overføre digitalt innhold direkte til kinolerretet. Rent teknisk bearbeides kinofilmen fra et videoformat og digitaliseres gjennom et digitaliseringsanlegg og til en datafil.

 

 

 

Kodingen foregår ved at 35mm-film først skannes til et digitalt format. Skanningen foretas i en oppløsning på minimum 2K for å møte DCI spesifikasjonene. Kopien går deretter gjennom en digitaliseringsprosess som resulterer i en svært stor, digital masterfil. Denne filen kodes deretter til en D-kino distribusjonsfil i JPEG2000 formatet som er den globale DCI-standarden.

”Digital Cinema Initiativ”  er vedtatt av de 7 store Hollywood studioene. DCI tilsier minimum 2k (2048x1080 pixels) oppløsning.  HDCAM-SR eller HD har ikke denne høye oppløsningen. HD er maksimalt på 1920x1080pixels.

 

Piratkopiering forbudt!

Den ferdige distribusjonsfilen må videre krypteres, også i henhold til DCI standard, før den kan distribueres til de enkelte kinoene. Distribusjonen er selvsagt beskyttet med filkryptering for å hindre pirater.  Krypteringen, og måten det gjøres på, er avgjørende for sikring mot piratkopiering, og er et kjernekrav fra de store filmprodusentene. Krypteringen sikrer at filmfilen bare kan avspilles på en enkelt kino, på en eller flere projektorer og over et bestemt tidsrom. Filmen vil sendes til kunden via disk, satellitt eller fiber.

 

Fra animasjonsfilmen The Wild

Ved første øyekast er det ikke mulig for et utrent øye å se forskjell på kvaliteten ved digitalfilm, men med digitalt overført innhold unngår man filmslitasje, bildet står stille og fargene er meget skarpe, særlig merkes dette godt ved animasjonsfilm. Man har enda ikke markedsført filmer som digitale, men dette er også på trappene ettersom piloten bare er en begynnelse på fremtidens digitalkino.

 

Forskjellen på 35 mm og digital film er selvfølgelig åpenbar på logistikksiden. Digital film opptar svært lite fysisk plass, men har stor lagringskapasitet. Digitale filmer leveres i dag på en liten harddisk som ofte leveres i en liten "koffert", senere vil satellitt og fiber være aktuelle måter å levere film til kinoene på. For å vise de digitale filmene, leaser pilotkinoene  idag en server og en projektor, som er relativt kostbart utstyr å installere.

Saga kino, kinosenter 1252 kinoseter

Lillesand kino, lokalkino 144 kinoseter

Med digitalkino er det mulig for også små og mellomstore kinoer å tilby ny film. Videre er det bare økonomi og kreativitet som vil sette begrensninger på hva kinoen i fremtiden kan by sitt publikum også av alternativt innhold på lerretet.

Det er nok å nevne sportsbegivenheter, konserter og større begivenheter som man ønsker å direkteoverføre.

I tillegg vil det bli enklere å tilby film for minoritetsgrupper som f eks døve og på flere språk. Smale filmer, dokumentarer, 3D film, kombinasjoner animasjonsfilm/konsert får også bedre vilkår.

Det er viktig å påpeke at vi er inne i en tidlig fase av den fremtidige digitale filmverden, og filmtilbudet vil utvikles gradvis i kombinasjon med 35 mm film. Nå er det er viktig å være med på å utforme fremtidens kino og gjøre det i takt med den internasjonale utviklingen.

Veien videre

FILM&KINO støtter de to D-kino pilotprosjektene Nordic Digital Alliance AS og Nordic.

http://www.filmweb.no/filmogkino/

 

 

 

 


 


NDA filmer
Digitale filmer som vises nå
Digitale filmer som kommer
Digitale filmer vist til nå i pilotperioden
Nyheter
27.05.2008 Teknisk seminar i Oslo 19-21 mai